×
درباره لوگوی ازوجی Ezoji

درباره لوگوی ازوجی Ezoji

رضا ازوجی طراح و گرافیست درباره لوگوی ازوجی Ezoji اینگونه توضیح میدهد.

——————————————————————-
ابتدا ریشه واژه ازوجی ( ازو – جی ) را بدانیم:

ازوجی

 منسوب به ازو. دارندۀ سرزمین ازو. ازو نام منطقه ای از کلاردشت است (که اکنون در کلاردشت هم به فتح الف و هم به کسر آن تلفظ می شود). حرف «ج» در این سرزمین پسوند نسبت و دارندگی است، مانند ایرج، یوشیج و ازوج. ازوجی یعنی منسوب به دارندگان سرزمین ازو.

 

 

تصویر ازو کلاردشت

تصویر ازو کلاردشت

 

طراحی و خلق این لوگو از کجا شروع شد ؟ :

جناب آقای رضا ازوجی طراح ، و مالک لوگو و نشان تجاری ازوجی(Ezoji) اینطور درباره ایده خلق آن میگوید :
بنده رضا ازوجی طراح و گرافیست ساکن مازندران شهرستان چالوس متولد ۱۸ بهمن ۱۳۶۵ هستم ، راستش حدود سال ۱۳۸۵ بود که تو حیاط منزل خونه پدری در چالوس مشغول درس خوندن بودم ، از اونجایی که موقع درس خوندن اوج بازیگوشیم بود و همیشه یک قلم و کاغذ برای نت برداری و یا حل تمرینات کتاب و یا اگر خسته شدم برای طراحی و یا پیاده کردن اون چیزی که تو ذهنم میگذشت با خودم داشتم .
چند روز قبل تر داشتم به مطلبی که تو اینترنت درباره تفسیر لوگو کوکا کولا Coca cola خونده بودم فکر میکردم ، در اینجا میخوام بخشی از این تفسیر رو توضیح بدم:

تفسیر لوگو کوکا کولا

 

کوکا کولا کمپانی تولیدکننده نوشابه های گازدار یک شرکت آمریکایی هستش که فرمول ساخت کوکاکولا برای نخستین بار در سال ۱۸۸۶ به صورت یک نوشیدنی، توسط جان پمبرتون داروساز آمریکایی و در شرکت مواد شیمیایی او ابداع شد.

شاید صدها بار این آرم را در فروشگاهها دیده باشید و صدها بار از این نوشابه خورده باشید اما چیزی که به فکر هیچ کس نمیرسد این است که این آرم یک اهانت به پیامبر اسلام و شهر مکه که قبله همه مسلمانان است را به دنبال خود دارد بدون اینکه افراد معمولی به آن دقت کنند ، درست شنیدید یک اشتباه کاملا عمدی در طراحی این آرم

شما کافیست یک برچسب نوشابه کوکاکولا را از روی بدنه بطری جدا کرده و به پشت آن با دقت نگاه کنید ، فکر میکنید چه چیزی را خواهید دید ، من که از تعجب چشمانم گرد شد ……. بله درست است آرم کوکاکولا از پشت به اینصورت خوانده میشود ( لا محمد – لا مکه ) یعنی نه محمد و نه مکه

با یک خط بسیار زیبا و در عین حال حرفه ای از یک طرف ( لامحمد – لامکه ) به زبان عربی دیده میشود و از طرف روی آن کلمه کوکاکولا به زبان انگلیسی و به همان شکل و شمایل صحیح آن را خواهید دید ، که نشان از حرفه ای بودن طراح این آرم و یک قصد عمدی که در آن پنهان است را دارد.

درباره لوگوی ازوجی Ezoji

لوگوی ازوجی

لوگوی ازوجی

همچنان که این موضوع برام ناراحت کننده بود اما برای من که طراح بودم جذابیت و یک کنجکاوی ایجاد کرد که کاش میشد برای لوگوی شخصی خودم که از نام خانوادگی خودم یعنی ازوجی Ezoji تشکیل میشه از این روش پیچیده و رمز آلود استفاده کنم تا در صورت کشف آن مخاطب رو میخ کوب کنم و کاری کنم برای همیشه در ذهن اون جاودانه بمونه و همین شد که همون لحظه شروع به اتود زذن شدم .
همانطور که به مراحل طراحی لوگوی ازوجی در تصویر بالا توجه میکنید میبینید که کاملا سعی کردم کلمه ازوجی از سمت راست و کلمه Ezoji از سمت چپ با رعایت تمامی نکات و استانداردهای یک نشان تجاری طراحی بشه و همچنان فرم و زیبایی بصری خودش رو حفظ کنه ، لوگوی ازوجی Ezoji مشخصات یک لوگوی خوب رو دارا هستش که در زیر بهش اشاره میکنم :

مشخصات یک لوگوی خوب

  • لوگو باید به سرعت قابل تشخیص باشد
  • لوگو باید در حالت سیاه و سفید و تک رنگ نیز خوب دیده شود
  • لوگو باید دارای اجزائی هماهنگ باشد
  • لوگو باید خلاقانه و متمایز باشد ( مشخصه بارز هر لوگو تمایز و عدم شباهت آن به لوگویی دیگر است )
  • لوگو بهتر است با کمتر از چهار رنگ طراحی شود
  • لوگو باید دیدی جامد داشته باشد و از المانهای بکگراندی بپرهیزد
  • لوگو باید هوشمندانه و بر پایه پیامی حساب شده طراحی گردد
  • لوگو نباید هیچ چیز اضافی در خود داشته باشد
  • لوگو باید در کشوری مثل ایران با قوانین مربوطه منطبق باشد تا بتوان آنرا ثبت نمود
  • لوگو باید به گونه ای اجرا شود که توسط افرادی با سواد گرافیکی پایین نیزقابل درک و یا به یاد ماندنی باشد
  • لوگو نباید از تشکیل چند لوگوی دیگر بوجود آمده باشد
  • لوگو باید در حالت تغییر اندازه نیز بخوبی قابل تشخیص باشد
  • لوگو باید از لحاظ زمانی کاملا منعطف و با آینده نیز کاملا سازگار باشد
  • لوگو بهتر است از جلوه های ویژه استفاده نکرده باشد
  • لوگو باید با مکان های مختلف و فرهنگ های گوناگون سازگار باشد
  • لوگو باید دوست داشتنی و تقریبا همه پسند باشد
  • لوگو باید سادگی خود را حفظ کند
  • لوگو نباید منحرف کننده باشد
  • لوگو باید متعادل و خوش ترکیب به نظر برسد
  • لوگو بهتر است حاوی بیشتر از دو فونت در نوشته های بکار رفته نباشد

و لوگو باید بر پایه یک ایده پردازی حساب شده طراحی گردد !

این لوگو در سال ۱۳۸۵ طراحی و در سال ۱۳۸۶ به این حالتی که مشاهده میشه نهایی شد .

با تشکر
رضا ازوجی
طراح و مالک نشان و لوگو تجاری ازوجی Ezoji

۰۹ فروردین ۱۳۹۷

نظرتون چیه ؟

0 دیدگاه

ایمیلتون به نمایش در نخواهد آمد!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *